הסרטיה
מבט אל סרטי התעודה של סטודיו ג'יבלי.
הרבה לפני עידן ה-DVD והמבט מאחורי-הקלעים המתלווה להפקות שונות, סטודיו ג'יבלי היה עסוק בתיעוד נמרץ של תהליך העבודה על הפרויקטים בו הוא היה מעורב. ספרים המכילים איורים, מעקב אחר תהליכי-הפקה וביוגרפיות של אנשי האולפן הודפסו בהמוניהם (סקירה על חלק מהם תופיע פה באתר בעתיד). מלבדם, האולפן הפיץ גם סרטים תיעודיים העוקבים אחר היבטים שונים של עבודתו. חמישה סרטים כאלה יצאו עד כה, ושניים נוספים צפויים לצאת בקיץ הקרוב - יתכן מאוד שהרשימה הנוכחית תתעדכן כאשר הם יצאו.

סרטי התעודה הנסקרים מיועדים בעיקר לחובבים "כבדים" של סרטי האולפן; סביר מאוד שמי שאינו נמנה על קבוצה זו ימצא בהם טרחנות מסוימת. בהתאם, הם לא מופצים באופן רשמי מחוץ ליפן, אך מהדורת ה-DVD שלהם כוללת גם כתוביות באנגלית וניתן להשיג אותם דרך אתרים כגון CD Japan.

הסרט שסביר שימשוך ראשון את תשומת-לבם של אותם חובבים הוא "Hayao Miyazaki to Ghibli Bijutsukan" - "הייאו מיאזאקי ומוזיאון ג'יבלי". כפי שמרמז שמו, הסרט מוקדש למוזיאון סטודיו ג'יבלי, ובכל-זאת הכותרת שלו קצת מטעה. הוא אמנם נותן כמה הצצות חטופות לתוך הנעשה במוזיאון, אבל רובו מוקדש לדיונים בארכיטקטורה של המוזיאון ואיך זו מושפעת מהמקומות מהם שאב מיאזאקי השראה (גם לסרטיו). למי שמחפש תובנה מעמיקה על הסרטים של מיאזאקי (כמוני, למשל), הצפייה היתה מרתקת, אבל אני חושד שצופים רבים אחרים ישתעממו. ולא, הדיסק הזה בהחלט לא מחליף חוויה של ביקור במוזיאון.

בניגוד חריף לאותו סרט ניצב "Otsuka Yasuo no Ugokasu Yorokobi" ("האושר בהנפשה של אוצוקה יאסואו"), סרט מרתק אודות חייו של אוצוקה יסואו, אחד האנימטורים המיתולגיים של אולפן האנימציה "טואיי" ומי שחנך את מיאזאקי וטקהאטה בשנות עבודותיהם הראשונות באולפן. הסרט מספק הצצה כפולה - הן לסיפור חייו של יסואו והתפתחות הסגנון שלו, והן להיסטוריה של האנימציה היפנית כולה, מאז תום מלחמת העולם השניה ולמעשה עוד מלפניה. כל מי שסקרן לדעת אודות השורשים של תפיסת-האנימציה הנהוגה כיום בסטודיו ג'יבלי פשוט חייב לראות את הסרט הזה, שממקם את אותה תפיסה בתוך הקשר רחב יותר ומדגים את החיבור בין הסרטים של הסטודיו לתחילתה של האנימציה היפנית כולה. זהו ללא ספק הסרט הטוב ביותר מבין אלה הנסקרים כאן, והיחיד שכנראה יצליח לעניין גם את מי שאינו חובב מובהק של סרטי הסטודיו.

"Lasster-San, Arigato" ("תודה לך, מר לסיטר") הוא הסרט הקליל מבין החמישה (אם כי הוא ארוך למדי), והוא מתאר את ביקורו של מיאזאקי בארה"ב לרגל הקרנת "המסע המופלא", ביקור שבמהלכו הוא התארח אצל ידידו ג'ון לסיטר, ראש אולפן האנימציה "פיקסאר". חלקו הראשון של הסרט מתעד את הביקור ואירוע הקרנות הבכורה ומסיבות-העיתונאים שנלוו אליהם. בחלק זה הסרט גולש לעיתים קרובות לחנפנות-הדדית בין מיאזאקי ולסיטר, וזו עלולה להיות קצת יותר מדי אפילו עבור המעריצים המושבעים. אך בחלקו השני, כאשר הסרט סוקר את ההיסטוריה המשותפת של שני היוצרים מאז המפגש הראשון שלהם בתחילת שנות ה-80 (מיאזאקי עבד אז בארה"ב במשך תקופה קצרה על הפקת האנימציה "Little Nemo", לסיטר היה אנימטור זוטר באולפני דיסני - ומדהים לגלות כמה שהוא היה פעם רזה), הוא מנפיק לא-מעט רגעים מקסימים. ראויים לציון במיוחד: לסיטר מספר איך הצפיה ב-"טירתו של קליוסטרו", סרט הבכורה של מיאזאקי, גרמה לו להבין שאנימציה יכולה לצאת מהשבלונות המוכרות, ובראד בירד (אז הרכש החדש של פיקסאר), מבקש ממיאזאקי להעיף מבט ולהעיר הערות על בפרויקט-בהכנה שלו, מן הסתם "משפחת סופר-על".

סרטי-התעודה האחרונים הם שני סרטים קצרים (כל אחד מהם אורך כחצי שעה בסך הכל) שמאוגדים בחבילה אחת תחת הכותרת "Sekai Waga Kokoro no Tabi" ("מסע הלב ברחבי העולם"). כל אחד משני הסרטים מתמקד באחד ממייסדי-האולפן - מיאזאקי וטקהאטה - ובטיול אותו הם עורכים מחוץ ליפן.
מיאזאקי מבקר בצרפת, שם הוא ממריא במטוס עתיק לעבר צפון-אפריקה. המסע הזה הוא שחזור של אחת הטיסות אותן תיאר אנטואן סנט אקזופרי, מחבר "הנסיך הקטן" ואחד הסופרים האהובים על מיאזאקי, בספרו "אדמת אנוש". קשה שלא להתרשם מהתעוזה שאותה מפגין מיאזאקי, במיוחד בהתחשב בגיל שלו, כאשר הוא מבצע את אותו מסע בכלי טיס שברירי כל-כך. לאורך אותו מסע הצופים לומדים גם קצת על אקזופרי עצמו, ועל ההיסטוריה של התעופה המודרנית. זו הזדמנות נהדרת לקבל הצצה לתחומי הענין של מיאזאקי מחוץ לעבודתו כבמאי.
בסרט המוקדש לו, טקהטה מבקר בצפון-קנדה, אזור שבו התרחשה אחת היצירות המוקדמות שלו כבמאי (טקהטה ביים את סדרת האנימציה "האסופית" על פי ספרה של לוסי מוד מונטגמרי), והוא מתרשם מהאופן בו "הזמן קפא" במקום, ורבים מתושביו משמרים את אורח-החיים המסורתי שלהם: מקהילות החקלאים המתקיימות מהיבול שלהן, ועד לטקסים של שבטי האינדיאנים המקומיים. טקהאטה נפגש גם עם פרדריק בק - מגדולי האנימטורים שצמחו לקנדה, ואחד ממקורות ההשראה הגדולים האחרונים לסרטים של סטודיו ג'יבלי. האירוח שהוא זוכה לו בדירה הכפרית הצנועה של בק מרגש לא פחות מהמסיבה ההמונית שנערכה למיאזאקי באולפני "פיקסאר". שני הסרטים מספקים חוויה מחממת-לב.