המסע המופלא
שם מקורי: Sen To Chihiro No Kamkakushi


שם אנגלי: Spirited Away


שנת הקרנה ראשונה: 2001

זמינות באמריקה: DVD, וידאו בדיבוב אנגלי
צ'יהירו היא ילדה ביפאן מעולמנו שלנו, העוברת דירה ביחד עם שני הוריה. בדרכם למקום המגורים החדש שלהם, הם נוסעים במנהרה שאמורה לקצר עבורם את הדרך – ומגיעים לארץ הרוחות, בה מסתובבות מפלצות משונות ועליה שולטת מכשפה בשם יובאבה. לאחר שיובאבה הופכת את הוריה של צ'יהירו לחזירים, צ'יהירו חייבת לוותר על שמה ולשרת את המכשפה כדי להחזירם למצבם הקודם. היא מקבלת עזרה ממקורות לא צפויים...







באחת הסצנות הראשונות בסרט "המסע המופלא", כאשר גיבורת הסרט צ'יהירו מתבוננת, ביחד עם הוריה, לעבר הקומפלקס המוזר (שהוא, כפי שהצופים מגלים לאחר מכן, מקום משכנה של המכשפה יובאבה) מעיר אביה של הגיבורה כי מדובר כנראה באחד מפארקי השעשועים "שנסגרו בעקבות המשבר הכלכלי". ההערה האגבית הזאת מגלה לצופים במה עוסק הסרט. "המשבר הכלכלי" אליו מתייחס אביה של גיבורת הסרט הוא המשבר שפקד את יפאן בעשור האחרון: התמוטטות "כלכלת הבועה", שהבהירה עד כמה שביר היה השפע הכלכלי שליווה את המדינה לאורך שנות ה-80. לפתע איבדו אלפי אנשים את עבודתם – למרות שהם היו בטוחים כי החברות הגדולות לעולם לא יפטרו אותם. עליית האבטלה והקשיים אליהם נקלעו עסקים גדולים היוותה מכה קשה למדינה שנאמר על אזרחיה כי הם "מכורים לעבודה". אותו משבר חשף גם שבריריות של מוסד נוסף אותה הסתיר השפע הכלכלי של שנות ה-80 – המשפחה. רבים מהעובדים בחברות הגדולות הזניחו את משפחותיהם בגלל עבודתם, ומשפחות רבות התפרקו ונהרסו בתהליך זה.

ב-"המסע המופלא של צ'יהירו" מנסה מיאזאקי לומר לצופים כי עבודה קשה היא אמנם ערך חשוב, אך ישנם גם ערכים אחרים חשובים באותה מידה – ואסור לאדם לוותר על זהותו או עצמאותו בשל רצונו (או חובתו) לעבוד. ניתן לראות זאת בסצנות בהן צ'יהירו מתעקשת לדבוק בזהותה ובמטרתה – לשחרר את הוריה – ולא להתדרדר למצבם של יתר השבויים בבית-המרחץ של יובאבה, אשר רובם הם עבדים תאבי-בצע כמו
גם בהצגת דמותו של האקו, הנער המסייע לצ'יהירו, והנסיבות העגומות בהן הוא נכבל לשירותה.

מבחינה עלילתית, "המסע המופלא" מזכיר את סדרות האנימה הפופולאריות בז'אנר ה-"ילד/ילדה מוצאים את עצמם בעולם פנטסיה", ובמיוחד את "אסקפלונה" המצויינת של שוג'י קוואמורי (סדרה שסגנונה הושפע מאוד, אגב, מ-"המצודה בשחקים" של מיאזאקי). אך בעוד ש-"אסקפלונה" יצרה עולם פנטסיה משכנע וריאליסטי, בהשראת תקופות היסטוריות שונות בעולמנו שלנו, "המסע המופלא" מתרחש בעולם הנע בין המציאות לחלום, שההשראה אליו הגיע מהפולקלור, התיאטרון והמסורת היפאנית. המראה הייחודי, כמו גם הליווי המוסיקלי הנפלא של היסאישי ג'ו, המשלב בין לחנים מודרניים לכלי-הקשה אסייתיים, נותנים לסרט את המראה היפאני ביותר אותו ביים מיאזאקי מאז "השכן שלי טוטורו". מבחינה ויזואלית, ישנה כאן הפגנת הדמיון החזותי המרשימה ביותר של מיאזאקי מאז "נאוסיקה מעמק הרוח".

מיאזאקי משלב בסרט מרכיבים משני סוגי הסרטים אותם הוא ביים עד כה. מצד אחד, גיבורת הסרט צ'יהירו עוברת בו "טקס חניכה" מהסוג אותם עברו גיבורות "השכן שלי טוטורו" ו-"שירות המשלוחים של קיקי". היא מתחילה את הסרט כילדה מסוגרת, מבוהלת ומפונקת, ועד סופו היא לומדת להיאבק ולהילחם למען המטרות אותן היא מציבה לעצמה. מצד שני, הסרט הוא גם סיפור הרפתקאות מסחרר, וסיפור תלאותיה של צ'יהירו בבית-המרחץ של יובאבה מעלה לא מעט זיכרונות מהמלכודות מהן חמק הגנב לופן בסרט הבכורה של מיאזאקי "טירתו של קליוסטרו".

לאחר שסיים את בימוי "הנסיכה מונונוקי" הצהיר מיאזאקי כי הוא מתכוון לפרוש מבימוי סרטים. לאחר שסיים את בימוי "המסע המופלא", הוא חזר על הצהרה זו. כמה נפלא לגלות שהוא לא עומד בהבטחותיו אלה, ויוצא בכל פעם לדרך חדשה.